lördag 10 juli 2010

Hej och glad sommar på Er
Jag fick lov av Wilma att skriva några rader då det där med bloggandet fungerar sisådär.

Vi har beslutat att ta en lång sommar semester då vi nåtts av beskedet från länsstyrelsen, denna fantastiska organisation, att verksamheten inte får bedrivas. Orsaken som länsstyrelsen anger är att det upplevs för privat och att allemansrätten upphört att gälla inom området mellan sjön och ladugården vilket jag har jättesvårt att förstå. Det har väl aldrig varit så mycket folk som p.g.a. vår verksamhet kunnat ströva fritt och njuta av miljön nära Vättern.
Detta är riktigt bakvänt när man försöker ställa om en verksamhet mot något som bär sig bättre idag än tidigare jordbruk och skapa möjligheter för folk att komma ut på landet så får man inte det p.g.a. konstiga bedömningar från länsstyrelsens tjänstemän.
Jordbruksverket som ligger vägg i vägg med länsstyrelsen delar normalt sett ut bidrag till de som har modet att göra det vi har gjort (när vi ansökte om detta var pengarna slut!!?).
Att marken tidigare nytjades som tomtmark/uppställningsplats för lantbruks redskap har tydligen inte med saken att göra.
Har Du synpunkter på detta så är du välkommen med dessa

MVH Johan&Lena

16 kommentarer:

MODERN COUNTRY sa...

Men kjære dere dette var utrolig trist å lese !! Det er nesten som en opplever dette selv. Jeg har lenge sittet her borte i Norge og beundret denne vidunderlige bedriften deres, som dere så varmt og med fullt hjerte driver. Og jeg har så mange ganger ønsket å ta turen dit å få oppleve energien, kunsten, omgivelsene og et lite snev av magikk. Som jeg kunne ta med meg hjem til Inspirasjon og glede. Men dessverre har jeg enda ikke hatt mulighet. Jeg selv sitter i starten med en liten personlig butikk og ofte tenker jeg på hva dere har oppnådd, det stimulerer og motiverer meg når jeg jobber som intenst.

Det må være enormt vanskelig å kunne ta en besluting ut av en drøm som gir så mye. Og jeg stiller meg helt uforståelig at et lite antall med mennesker må være årsaken til at dere nå setter kroken på døren. Det er jo enormt trist !!

Jeg ønsker dere alle der borte på dette herlige landstedet en sommer med varme og kjærlighet. Og jeg håper innest i mitt hjerte at dere kan finne en vei til å drive Lustfullt videre.

Mine varmeste ønsker for fremtiden,
Aina

Hem och Harmoni Marie sa...

Oj, så otroligt tråkigt!
Vi som planerat in ett besök i sommar. Har hört från många vänner och läst på många bloggar hur otroligt fint och mysigt det är hos er.
Känns trist att några få ska få förstöra för er och även oss andra.
Hoppas att länsstyrelsen tänker om och tar i beaktande vilket skatt ni har.
Jag håller tummarna för att det ska lösa sig på bästa sätt.

Marie

mysiga heestrand sa...

Har inte kommit mig till Er fina butik ännu. Min dotter och hennes man var där och tyckte allt var så otroligt vackert och fint. Hoppas det löser sig med biltrafiken så att ni kan leva kvar med er verksamhet. Det är ju ändå viktigt att landsbygden får leva.
Kram Marita i Heestrand

Unknown sa...

katastrof!! finaste stället i hela sverige, ni måste bara öppna igen!!! Lise och Richard Matti, Vallda Sandö

Pionlotta sa...

Otroligt hur man kan bedöma verksamheter på olika sätt av egna erfarenheter vet jag att tjänstemän av den kaliber som sitter på dessa besluts stolar inte har förmågan att tänka logiskt. Hoppas ni hittar energi för att driva er sak vidare för den glädje ert ställe ger är inte mätbart i pengar. Låt inte nedslås av byråkratin utan KÄMPA för ni behövs, både för oss som vill besöka er, och för era familjer som stöttar och hjälper er. Jag vet att ert ställe ger mig energi som jag inte kan få på annat håll.

Med varma hälsningar och kramar "Pionlotta"

eva sa...

Hej! Jag blir enormt ledsen när jag läser er berättelse! Det känns som ni blir motarbetade och jag fattar bara inte varför! Jag hoppas verkligen inte jag besökt Munkaskog för sista gången. Ett av mina favoritställen på jorden! Tänk vad många underbara timmar jag spenderat där! Många kramar till er och jag hoppas verkligen det löser sig!
Hälsar Eva Salomonsson med familj

Mejrams! sa...

Jag aldrig haft förmånen att besöka er, då jag själv har butik. Men däremot har jag hört så mycket gott om ert ställe. Det du skriver om låter ju alldeles horribelt, vadå får inte bedriva verksamheten, är det någon som har klagat? På vilket sätt kommer allemansrätten till korta tro? Jag hoppas ändå att det löser sig för er och att ni kan fortsätta bedriva verksamheten. För det låter ju inte riktigt klokt beslutet./Merja

Unknown sa...

Äsh, vad tråkigt! Jag som tänkte besöka er. Verkade ju jättemysigt! :( Jag har själv erfarenhet av dessa byråkrater. Orienteringsklubben jag var med i tvingades flytta pga att situationen blev ohållbar. Det bidrog inte heller till att folk kom ut i skogen... Är det grannar som överklagat? Om alla "grannar" i Sverige skulle få som dom vill skulle inget få byggas eller ändras någonsin. Se bara på höghushotellet på tändsticksområdet... Nej, stå på er och lycka till! Starta en facebookgrupp där alla som vill ha kvar lustfullt kan anmäla sig! :)

Bubbela sa...

Vi var hos er förra sommaren o vi hade planer att komma igen. Vi hoppas att ni får rätt o att dom har fel! Skriver gärna på protestlistor om ni tänker på nåt sånt. Ni har det så fint o ni passar jättebra in i miljön. Hoppas att ni kan fortsätta o att ni får grannarna på er sida. skulle gärna jobba hos er.

ta hand om er!
Ewa

[ c o y o t e ] sa...

Hej på er!

Katastrof!! Det här går inte..
Av en vän till mig och även en vän till er fick jag höra om detta inlägg..
Hur kan vi hjälpa till!?
Ni.. ger mig och såå många andra sådan energi under perioder då man behöver lyftas upp.. Med ert helt fantastiska Lustfyllda gård ni har skapat kan jag inte förstå hur vi ska klara oss utan detta ställe som ibland är en "rädare i nöden" om ni förstår mig.. OCH detta fantastiska bemötande man får...

Vad har "organisationen" för problem!?

Är det inte glädjande att få människor att komma ut på landet..

Är det inte glädjande att få människor i denna stressade värld. Få komma till ett ställe där man kan få.. om så bara ett par timmar.. känna Ro....

Om det finns nått vi kan hjälpa till med, så säg till..
Jag står vid ER sida..

Kram på er!

Mia

Vi i stan sa...

Jag med många många många flera ÄLSKAR ert vackra oas Lustfyllt och vi är många som står bakom er i kampen om att få ha det kvar. Jag tror att det kommer ordna sig och ni går starka ur detta!

En stor styrke kram till er!

KRAM Malin

hemtrevnad marie sa...

Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig för er och ert fantastiska ställe , bor i norra Dalsland och vi har besökt er flera gånger, och jag längar till ert rogivande cafe/butik jämt!:)
Jag skulle om jag var granne och invånare i Habo, (vilket jag inte är), vara oerhört stolt över ett sådant utflyktsmål, som ger så mycket till alla som besöker er, det märks att det är inbyggt kärlek i väggarna!
kramar till er!

LantlivsAnette sa...

Ojjj...oojjj...ojjj..man tror inte det är sant alltså..när det finns kreativa människor som ni..också ska ni slås ner av nåt sånt här !!
Det är väl bra att landsbygden livas upp..jag anar den Svenska avundsjukan bakom detta..det är en farlig sjuka..
Men jag hoppas att ni orkar kämpa, ert underbara ställe måste få leva vidare..Jag ska ju komma och få uppleva det !!
Kraaam och lycka till
Anette i Kalix

Betty sa...

Citerar helt enkelt min svärmor "den siste idioten är inte född än!".
Allt tycks grunda sig i den svenska avunsjukans mörker.
Har aldrig hört talas om Habo så mkt sedan ni öppnade ert underbara ställe , borde inte det också tas i beaktande.
Vi tänker jättemycket på er o håller alla våra tummar.

Massor av kramar från fam.BETTY

Emilie sa...

Stå på er! Hoppas att ni segrar till slut! KRAM

ingela_t sa...

Nej men snälla nån....Vilka ideér, ibland undrar man hur kreativ folk är på myndigheterna. Antingen är det en stelbent paragrafundamentalist/ryttare som letar mer att göra eller så är denne personen hemskt uttråkad och full av fantasi och arbetslust och letar därför mer att göra. Jag läste precis om er i Leva & Bo och tänkte wow! just ett ställe för mig att besöka, en lisa fär själen att vara på ett sådant ställe. Jag letade upp er hemsida och nås av detta dystra besked. Men jag håller tummarna för att ni öppnar snart så jag hinner styra kosan norrut,från småländska höglandet, en gång under sommaren/hösten innan det är dags att besöka er vid jul. Önskar er dock en skön ledighet så ni är tillbaka full av kraft och kreativitet.